حتما برای شما هم پیش آمده است که در زمان مراجعه به نمایندگی خودرو به شما گفته اند که بعضی از قطعاتی که بایستی روی خودرو شما تعبیه شود. در آن نمایندگی ندارند و یا حتی ممکن است قادر به انجام برخی از خدماتی که برای تعمیر خودروی شما نیاز است نباشند. مثلا ممکن است خودروی شما نیاز به انجام تراشکاری داشته باشد اما آن نمایندگی نیروی تراشکار نداشته باشد. حال در این مواقع باید قطعه ای که برای خودروی شما نیاز است از نمایندگی های مجاز لوازم یدکی در سطح شهر خریداری کرده. یا تعمیراتی که برای خودروی شما لازم است را به تعمیرکاران خارج از نمایندگی سپرده و هزینه آن را پرداخت کنند.

کار خارج در نمایندگی خودرو
در این حالت قطعه ای که از خارج نمایندگی خریداری شده و یا تعمیراتی که در خارج از نمایندگی انجام شده را اصطلاحا کار خارج می‌نامند.

کار خارج در نمایندگی خودرو

یکی دیگر از ابزارها در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو و در بخش اطلاعات پایه ماژول نمایندگی خودرو، کار خارج است.

 

کار خارج در نمایندگی خودرو

 

تعریف کار خارج دقیقا مشابه اجرت است. با این تفاوت که عملیات مربوط به این خدمات، خارج از نمایندگی انجام می شود. به عنوان مثال یکی از قطعات خودرویی که به نمایندگی مراجعه کرده نیاز به تراشکاری دارد و چون آن نمایندگی خودرو نیروی تراشکار ندارد، بنابراین تراشکاری آن قطعه خارج از نمایندگی و توسط تعمیرکاران دیگری انجام می شود.

دسته بندی کار خارج

تعاریف و دسته بندی کار خارج، دقیقا مانند تعریف اجرت و قطعه است. یعنی لازم است ابتدا جهت تعریف کار خارج در این پنجره، روی گزینه ایجاد کار خارج کلیک کنید.

 

کار خارج در نمایندگی خودرو

 

همانطور که ملاحظه می کنید در پنجره پیش روی کلیه فیلد ها همانند تعریف اجرت و قطعه است.
یعنی ابتدا لازم است یک کد و نام مشخص برای آن کار خارج تعریف کنید و سپس سایر بخش ها را طبق فایل های آموزشی قسمت تعریف اجرت و قطعه تکمیل نمایید.

 

کار خارج در نمایندگی خودرو

 

همچنین مشابه تعریف اجرت و قطعه لازم است در تب دوم ایجاد کار خارج، اطلاعات کد حسابداری کار خارج را وارد کنید.
کد خرید کالا / کد برگشت از خرید / کد ساخته شده / کد بهای تمام شده / کد فروش کار خارج (هر کدام که برای ثبت فاکتورهای مربوط به کار خارج لازم است).
و سپس در تب سوم این پنجره اطلاعات قیمت و پارامتر ها را درج کنید.
قیمت آخرین خرید
بهای تمام شده خرید
قیمت مصرف کننده
قیمت فروش
تخفیف

کار خارج در نمایندگی خودرو

 

کار خارج در نمایندگی خودرو

در نهایت، با کلیک روی گزینه ثبت یا فشردن کلید های Ctrl+S کار خارج مورد نظر ذخیره می شود.

 

کار خارج در نمایندگی خودرو

 

در خصوص کدینگ کار خارج مشابه آنچه در بخش اجرت و قطعه آموزش داده شد در صورتی که نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو شما دارای قابلیت اتصال به سایت مرجع است، لازم است یک کد کل و معین انتقالی از سایت برای کار خارج ایجاد شود.
البته اگر قبلا کد کل انتقالی از سایت مرجع را هنگام تعریف قطعه یا اجرت ایجاد کرده باشید، دیگر نیازی به تعریف مجدد کد کل نیست و می‌توانید کار خارج انتقالی را زیر مجموعه همان کد تعریف کنید. به عنوان مثال:
کد کل: 10 – انتقالی از سایت
کد های معین:
10/001: قطعات انتقالی از سایت
10/002: اجرت انتقالی از سایت
10/003: کار خارج انتقالی از سایت

سخن پایانی

اگر نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو قابلیت تفکیک قطعات، اجرت ها و کار خارج را داشته باشد، پس از ثبت فاکتورهای پذیرش خودرو می توانید از هر کدام این موارد گزارشاتی مجزا دریافت کنید و فروش هر سه دسته را از یکدیگر تفکیک کنید. در بازه های زمانی مختلف (روزانه، ماهانه، فصلی، سالانه) می توانید متوجه شوید که چه خدماتی را در نمایندگی نداشتید و به خارج از نمایندگی سپرده اید. حتی می توانید پس از آن نیروی مختص به آن خدمات را در نمایندگی خودرو استخدام کنید تا میزان کار خارج ها کاهش یابد.

برای مطالعه قسمت های قبل از این سلسله آموزشات میتوانید به سایت هاترا و بخش آموزش نرم افزار هاترا مراجعه کنید.

مدت زمان این آموزش:3دقیقه

فایل متنی این آموزش را میتوانید ازاطلاعات پایه قسمت 14 – تعریف کار خارج مطالعه کنید.

 

آموزش اصول طراحی کدینگ و دسته بندی اجرت – قسمت 13
آموزش ایجاد شرکت های گارانتی در نرم افزارحسابداری نمایندگی خودرو – قسمت 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست