معمولا وقتی صحبت از یک نمایندگی خودرو به میان می آید همه به یاد تعمیرگاه، تعمیرکاران و یا قسمت پذیرش می افتند. اما شاید کمتر کسی باشد که از حسابدار نمایندگی و دغدغه هایش اطلاعی داشته باشد. در واقع یکی از اشخاصی که در پشت صحنه ی تمامی امور جاری نمایندگی خودرو حضور موثر و همیشگی دارد، حسابدار است. شاید بتوانیم به صورت عامیانه بگوییم او مسئول کنترل درآمدها و هزینه های جاری نمایندگی است.
در نمایندگی های خودرو، اجرت ها می‌توانند تنوع زیادی داشته باشند. اما طبیعی است که سر و کار داشتن با این تعداد و تنوع دستمزد ها و اجرت ها برای یک حسابدار یا حتی مسئول پذیرش نمایندگی خودرو، کاری زمان بر و دشوار باشد. گاهی به دلیل همین تعدد و تنوع، اشتباهات آشکاری در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو رقم می‌خورد. یکی از راه حل های مؤثر برای کاهش این چالش ها، دسته بندی منظم و صحیح اجرت ها بر اساس فیلترهای پر کاربرد و مورد نیاز حسابداران است.
در این نوشته قدم به قدم دسته بندی انواع اجرت در نمایندگی خودرو را با استفاده از کدینگ حسابداری و پارامترهای مؤثر در آن ها، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حسابداری اجرت نمایندگی خودرو

کد حسابداری در ثبت کدینگ حسابداری اجرت نمایندگی خودرو

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، دومین تب در پنجره تعریف اجرت، اطلاعات کدینگ حسابداری اجرت است.

حسابداری اجرت نمایندگی خودرو

در این قسمت باید کد های حسابداری خرید، برگشت از خرید و فروش اجرت انتخاب شود. البته چون اجرت از نوع خدمت است، خرید برای آن معنای خاصی ندارد و فروش آن هم به معنی درآمد حاصل از اجرت محسوب می‌شود.
برای مثال، می‌توانید فقط با یادداشت نام حساب، کد درآمد خدمات را برای فروش اجرت پیدا و انتخاب کنید. سپس کد مربوطه در ردیف مورد نظر درج می شود.

حسابداری اجرت نمایندگی خودرو

همچنین با فعال کردن تیک اعمال برای زیر مجموعه، کد های انتخابی برای کد های اجرت های زیر مجموعه هم اعمال می شوند.
نکته
اطلاعات کدینگ حسابداری اجرت، مربوط به اجرت های آزاد می باشد. اما هر دو نوع اجرت از بخش فاکتور های خود نمایندگی خودرو ثبت می شوند؛ چراکه اجرت ها در لیست کالا ها نمایش داده نمی شوند و در ماژول سیستم فروش هم قابل انتخاب نیستند.
اجرت ها از نوع کالا و قطعه نیستند به همین علت در لیست کالاها و در ماژول سیستم فروش قابل انتخاب و نمایش نیستند.

اطلاعات قیمت و پارامتر ها در ثبت کدینگ حسابداری اجرت نمایندگی خودرو

تب سوم در این پنجره مانند بخش تعریف قطعه، اطلاعات قیمت و پارامتر ها می‌باشد.

حسابداری اجرت نمایندگی خودرو

در این پنجره می توانید مواردی از جمله تخفیف و قیمت فروش را وارد کنید.
می‌توانید بسته به اینکه اجرت مشمول مالیات یا تخفیف باشد، پارامتر ردیفی مربوط به آن را فعال و یا غیر فعال کنید. البته همه پارامتر ها به صورت پیش فرض فعال هستند.
مانند بخش تعریف قطعه، در پنجره تعریف اجرت هم گزینه تولید بارکد خودکار وجود دارد که پس از کلیک روی این گزینه، بارکد ایجاد شده در تب اطلاعات اولیه و قسمت مربوط به بارکد، نمایش داده می شود.

کدینگ حسابداری اجرت نمایندگی

در پایان برای ذخیره اطلاعاتی که وارد کرده اید، کافی است با کلیک بر روی گزینه ثبت یا فشردن کلید های Ctrl + S اجرت مربوطه را ذخیره نمایید. همچنین با کلیک روی گزینه ثبت و جدید، اجرت مورد نظر ذخیره و پنجره تعریف اجرت جدید، مجدد باز می شود.

تفاوت های تعریف اجرت و قطعه

تعریف اجرت و قطعه تقریبا مشابه هستند. اما یکی از تفاوت های آن ها در این است که فیلد نوع اجرت در بخش تعریف قطعه وجود ندارد.
همچنین از آنجایی که اجرت از نوع خدمت می باشد، انبار برای آن اهمیتی ندارد و فیلد های کد حسابداری خرید و برگشت از خرید و قیمت آخرین خرید نیز برخلاف قطعه، برای اجرت کاربرد زیادی ندارد؛ مگر آنکه اجرت از نوع کار خارج باشد که معادل همان خرید اجرت است.

سخن آخر

در نرم افزار خودرویی هاترا، چون با ثبت فاکتور های پذیرش خودرو سند حسابداری آن فاکتور ها که شامل انواع قطعات و اجرت ها است، به صورت اتوماتیک صادر و به ماژول مالی و لیست اسناد منتقل می شود، باید همه قطعات و اجرت های نمایندگی خودرو در نرم افزار، به کدینگ های حسابداری مرتبط با خرید، فروش و … لینک شود که این کار به سادگی با انتخاب و لینک قطعات یا اجرت های سرفصل (کل) به کدینگ های حسابداری، برای تمامی قطعات و اجرت های زیرمجموعه هم اعمال می گردد.
جهت مشاوره و یا راهنمایی بیشتر در زمان استفاده از تمامی امکانات نرم افزار خودرویی هاترا، کافی است از طریق راه های ارتباطی در سایت با متخصصان و کارشناسان نرم افزار تماس حاصل فرمایید.

 

 

مدت زمان این آموزش: 3دقیقه

فایل متنی این آموزش را میتوانیدازاطلاعات پایه نمایندگی خودرو قسمت 12 – اطلاعات کد حسابداری و پارامترهای اجرت مطالعه نمایید

اجرت در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو-قسمت11
آموزش اصول طراحی کدینگ و دسته بندی اجرت – قسمت 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست