فرقی نمی کند که صاحب کسب و کار بزرگی باشید یا مدیر یک کارگاه کوچک؛ در هر صورت، حجم بالایی از معاملات را دارا هستید که روزانه و ماهانه درگیر آن‌ ها هستید و به همین علت لازم است با مفهوم حد نصاب معاملات، آشنا باشید.

«طبق ماده (169) قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می ‌شوند، مکلف هستند که  برای انجام معاملات خود، صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ‌ها ، قرارداد ها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند. عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله و هرگونه کوتاهی در این خصوص مشمول جریمه خواهد بود.»

حال فرض کنید شما یک شرکت تولید پارچه هستید. برای پیراهن های خود تعدادی دکمه کم آورده اید . و آن را به صورت کیلویی از یک تأمین کننده می خرید. مبلغ خرید شما 12.000.000 ریال است. آیا لازم است برای چنین معامله‌ ای، طبق ماده 169 عمل کنید؟ مفهوم حد نصاب معاملات، در همینجا اهمیت پیدا می‌ کند.

حد نصاب معاملات چیست؟

حد نصاب معاملات به مبلغی گفته می شود، که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان سقف معاملات تعیین می گردد. در صورتی که در یک فصل (3 ماه)، معاملات از حد نصاب تعیین شده کم‌ تر باشد، نیازی به ارائه اطلاعات کد اقتصادی و اطلاعات طرف معامله نیست. بنابراین تمامی معاملاتی که از این حد مشخص شده بیشتر باشند، نیازمند در اختیار گذاشتن اطلاعات کامل طرف معامله می باشند ( ماده 169 ). در زمان ارسال گزارشات خرید و فروش و معاملات فصلی، اگر مبلغ خرید های انجام شده « کم‌تر از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک » باشند، لیست گزارشات را می توان به صورت تجمیعی ثبت کرد.

در صورتی که تمایل دارید در مورد معاملات فصلی بیشتر بدانید به مقاله “صورت معاملات فصلی چیست” مراجعه کنید.

معاملات کوچک؟ بزرگ؟ متوسط؟ یعنی چه؟

حد نصاب معاملات فصلی هر ساله از طرف سازمان امور مالیاتی به مودیان ابلاغ می گردد تا برای ارسال صورت معاملات خود دچار اشتباه نشوند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سقف معاملات در سال 1400 به طریق زیر تعیین می شود:

حد نصاب معاملات چیست؟استفاده سقف تعیین شده برای ما چیست؟

کاربرد حد نصاب معاملات

به جدول زیر دقت کنید:

حد نصاب معاملاتفرض کنید یک دستگاه کوچک به مبلغ 50.000.000 ریال برای یکی از بخش های تولیدی خود خریداری کرده اید. سطر اول جدول توضیح می ‌دهد که در صورت خرید یک دارایی تا سقف 65.000.000 ریال، می توانید تمام مبلغ آن را در سال خریداری شده مستهلک کرده و به عنوان هزینه ثبت کنید. یعنی می توانید تمام 50.000.000 ریال دستگاه خود را یکجا مستهلک کرده و دیگر هزینه استهلاک را به سال های بعدی منتقل نکنید.

سطر دوم نیز، اشاره به همان مثال اول مقاله دارد. اگر مبلغ معامله شما، زیر 32.500.000 ریال بود، نیازی به ارائه اطلاعات کد اقتصادی و اطلاعات طرف معامله نیست و می توانید گزارشات این معاملات را بصورت تجمیعی ارسال کنید. یعنی احتیاج نیست اطلاعات تأمین کننده پارچه خود (مثال اول) را بابت خرید 12.000.000 ریال دکمه، به اداره دارایی بفرستید.

 

اتصال انواع سخت افزار خارجی به کیس کامپیوتر
آموزش تعریف کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری هاترا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست