استانداردهای بین المللی حسابداری (IFRS)

همان‌طور که در مقاله مربوط به استانداردهای حسابداری ایران گفته‌ایم؛ استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای از اصول، استانداردها و رویه‌های مشترک است که اساس سیاست‌های حسابداری مالی و شیوه‌های حسابداری را تعریف می‌کند. این استانداردهای حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشورها ارتقا می‌بخشد.

استانداردهای بین‌المللی حسابداری به‌اختصار IFRS، مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری باکیفیت بالا را تشکیل می‌دهند. IFRS  مخفف International Financial Reporting Standards  است، به همین دلیل اغلب از آن تحت عنوان “استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی” هم نام می‌برند.

شرکت‌های بین‌المللی از استانداردهای بین‌المللی حسابداری و یا همان استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی استفاده می‌کنند، که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی تنظیم‌شده‌اند.

این استانداردها به‌طور مداوم دستخوش تغییر و تحول هستند، اما در هر حالت قواعدی هستند علمی و در دسترس که هدایت حرفه حسابداری را بر عهده دارد. استانداردهای حسابداری در تهیه صورت‌های مالی تلفیقی ازجمله ترازنامه، صورت سود، بیانیه تغییرات وضعیت مالی، صورت‌های مالی و … نقش دارند. درواقع استانداردهای حسابداری مربوط به تمام جنبه‌های مالی یک شرکت ازجمله دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمد، هزینه‌ها و حقوق صاحبان سهام است.

استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی چیست؟

درواقع زبان مشترک درزمینه‌ی حسابداری را استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی به‌نحوی‌که با استفاده از آن صورت‌های مالی در هر شرکتی در سراسر جهان قابل‌اعتماد، سازگار و فهم باشد.

یعنیIRFS مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها درزمینه‌ی حسابداری است که به‌صورت بین‌المللی مشخص می‌کند چه عواملی باید در گزارش‌گیری صورت‌های مالی ذکر شوند. این استانداردها توسط هیئت استاندارد بین‌المللی حسابداری (IASB) مشخص می‌شود.

پیشینه شکل‌گیری استانداردهای بین‌المللی حسابداری

برای اولین با در سال 1973 میلادی(1352-1353 شمسی) کمیته استانداردهای بین‌المللی حسابداری از 10 کشور شکل گرفت.اولین استانداردی که توسط این کمیته منتشر شد، استانداردهای بین‌المللی حسابداری International accounting standards نام داشت که این نسخه بعدها با بروز شدن به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی ارتقا پیدا نمود.

این کمیته همچنین در سال 2001 به بنیاد استانداردهای بین‌المللی تغییر نام داد. این بنیاد با توسعه این استانداردها کوشید، بین استانداردهای ملی کشورهای مختلف و استانداردهای بین‌المللی درزمینه‌ی حسابداری نقاط مشترکی ایجاد کند و در سال 2002 نیز اتحادیه اروپا موافقت کرد که از ابتدای 2005 این استانداردها را در کشورهای عضو آن اجرایی نماید.

چه کشورهایی از استانداردهای بین‌المللی حسابداری استفاده می‌کنند؟

امروزه بیش از 100 سازمان حسابداری و 70 کشور عضو بنیاد استانداردهای بین‌المللی هستند و این استانداردهای در کشورهای اروپایی، بسیاری از کشورهای آسیایی و برخی کشورهای آمریکای جنوبی در صورت‌های مالی و نرم‌افزارهای حسابداری خود استفاده می‌کنند. نکته قابل‌توجه آن است که کشورهای استفاده‌کننده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، کشورهایی هستند که تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی بیشتری دارند.

جالب است بدانید که ایالت متحده آمریکا هنوز این استانداردها را نپذیرفته و از اصول پذیرفته‌شده حسابداری GAAP خود استفاده می‌کند.

هدف استانداردهای حسابداری چیست؟

به‌طورکلی استانداردهای حسابداری باهدف ارائه چهار نوع اطلاعات در زمینه‌های مختلف به شرح ذیل تعریف خواهند شد:

  1. آشکار کردن شیوه‌ها و فرضیات (خط‌مشی‌های حسابداری) مورداستفاده حسابدار برای آگاهی دیگران
  2. در نظرگیری فرم یکنواخت و مثل هم برای صورت‌های مالی
  3. آشکارسازی نکاتی به‌خصوص درزمینه‌ی تأمین احتیاج ویژه استفاده‌کننده از اطلاعات برای اعمال داوری یا نظریه فردی
  4. ارائه تصمیمات رسمی یا غیررسمی مرتبط با ارزش‌گذاری مجاز دارایی‌ها و تعیین رقم درآمد

استانداردهای بین‌المللی حسابداری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازارهای مالی در سراسر جهان شفافیت ایجاد می‌کنند، پاسخگویی و کارایی را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهند و اعتماد، رشد و ثبات مالی بلندمدت را در اقتصاد جهانی تقویت می‌کنند.

آیا پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی حسابداری در کشورهای مختلف مشکلاتی دارد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است، برخی از مشکلات ممکن است مانع پیاده‌سازی کامل این استانداردها در برخی کشورها شود، که به‌صورت کلی به آن اشاره می‌کنیم. این مشکلات به دو دلیل عمده فرهنگ و ترجمه تقسیم می‌شوند. درواقع فرهنگ و ترجمه، تفسیری که از این استانداردها می‌شود و کاربرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شوند که اجرای این استانداردها در صورت‌های مالی کشورهای مختلف با ناهماهنگی انجام شود.

آیا در ایران از استانداردهای بین المللی حسابداری پیروی می‌شود؟

سازمان حسابرسی ایران تحت نظر بنیاد استانداردهای بین‌المللی حسابداری اقدام به ترجمه استانداردهای بین‌المللی حسابداری نموده است. استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی توسط هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابداری (هیئت) منتشر می‌شود. هدف از ترجمه استانداردهای بین‌المللی حسابداری(IFRS)  سهولت استفاده برای شرکت‌های داخلی بازرگانی و تجاری  است و شرکت‌های عضو سازمان بورس ملزم به تهیه صورت‌های مالی طبق IFRS هستند.

در ادامه مقاله هایی در رابطه با استانداردهای تدوین شده سازمان حسابرسی مورد مباحثه قرار می‌دهیم.

 

در صورت نیاز به مشاوره با ما از طریق شماره ۰۹۹۱۳۷۸۳۴۶۱ در ارتباط باشید.

آیا استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی در ایران اجرا می شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست