انواع سخت افزارهای داخل کیس کامپیوتر و نحوه اتصال آن ها به برد اصلی (انواع هارد- قسمت سوم)

  1. خانه
  2. آموزش های جانبی
  3. انواع سخت افزارهای داخل کیس کامپیوتر و نحوه اتصال آن ها به برد اصلی (انواع هارد- قسمت سوم)

در مقاله قبل در خصوص انواع سخت افزار در کیس و نحوه ی اتصال آن ها به مادربرد توضیح دادیم.

ادامه سخت افزارها به شرح زیر است:

8. هارد

هارد دیسک یا هارد درایو، ابزاری است برای نگهداری اطلاعات؛ این اطلاعات شامل سیستم عامل، نرم افزارهای نصب شده و فایل‌های شخصی است. هارد دیسک ها را به صورت HDD که مخفف hard disk drive است می‌شناسیم. هارد دیسک، دستگاه ذخیره سازی اطلاعات به صورت دایمی و پایدار است یعنی با قطع برق و یا خاموش شدن سیستم، اطلاعات هارد باقی می‌ماند تا زمانی که خودمان آن را پاک کنیم. این دقیقا نقطه‌ای است که تفاوت هارد درایو و رم چیست را مشخص می‌کند. اطلاعات در رم، به صورت دایمی و پایدار ذخیره نمی‌شود و با قطع برق، محتویات رم پاک می‌شود.

انواع هارد دیسک از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است: سرعت، نوع کاربری، اندازه، درگاه‌های ارتباطی، هارد اینترنال و اکسترنال، هارد HDD و .( Solid State Drive) SSD

هارد اینترنال یا همان حافظه داخلی کامپیوتر است که می تواند تمام داده های سیستم، برنامه ها و فایل های خود را بدون نگرانی از بابت حذف شدن بر روی این دیسک سخت ذخیره سازی و محافظت نماید. ظرفیت ذخیره سازی هاردهای اینترنال معمولاً بین ۱ تا ۱۸ ترابایت می باشد.

بسیاری از مخاطبان محتوا و اطلاعاتی دارند که معمولاً تمایل دارند به صورت شخصی و همیشه آن را نگه داری کنند که با این اوصاف همراه داشتن یک هارد اکسترنال بسیار ضروری خواهد بود. یکی از عمده تفاوت های هاردهای اکسترنال با اینترنال این مساله می تواند باشد که هارد دیسک اکسترنال را می توان از سیستم جدا نمود اما هارد اینترنال معمولاً داخل کامپیوتر قرار می گیرند و قابل جدا شدن نمی باشند.

انواع هارد دیسک بر اساس تکنولوژی به کار رفته متفاوت است اما انواع HDD و SSD و M2 SSD را می‌توان در سیستم ها استفاده کرد. هارد SSD حداقل سه تا چهار بار سریعتر از هارد دیسک مکانیکی است. در نتیجه کارایی سیستم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مثلا باز کردن یک فایل ورد با HDD زمان تقریبی 30 ثانیه را لازم دارد ولی در عرض کمتر از 2 ثانیه با SSD باز می‌شود.

برای نصب هارد دیسک در کامپیوتر ابتدا کابل برق را از پاور قطع کنید یا دکمه قطع برق پاور را بزنید. سپس درب کیس را باز کنید، معمولا در کیس جایگاهی برای جایگذاری هارد گذاشته شده است. هارد دیسک را در جایگاه قرار دهید و سپس پیچ های هارد را ببندید.

پس از نصب هارد دیسک در محفظه مخصوص، کابل دیتا (ساتا) را به هارد دیسک متصل کنید. سپس کابل برق آن را از میان کابل های خروجی موجود در منبع تغذیه به هارد دیسک متصل کنید (اتصالات برای هر دو مدل هارد HDD و SSD شبیه هم هستند). سپس سمت دیگر کابل ساتا را در اسلات های ساتا موجود بر روی مادربرد وصل کنید.

انواع سخت افزارهای داخل کیس کامپیوتر و نحوه اتصال آن ها به برد اصلی (کارت صدا و کارت شبکه قسمت دوم)
آموزش ثبت سفارش ورود کالا نرم افزار حسابداری (قسمت پایانی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست