• پیمانکاران نمایندگی خودرو

پیمانکاران در نمایندگی های خودرو تمامی عملیات مربوط به کنترل کیفیت، تعمیرات و انجام تعویض قطعات خودرو را بر عهده دارند. عملیاتی که پیمانکاران (تعمیرکاران) در نمایندگی های خودرو انجام می دهند، سبب ایجاد درآمد برای نمایندگی می شود. درآمد کسب شده از خدمات / اجرت های تعمیرکاران، گاهی به صورت کامل سهم نمایندگی می شود ولی در برخی از نمایندگی ها قسمتی از درآمد حاصل از اجرت، سهم خود پیمانکار است. در حالتی که قسمتی از درآمد اجرت سهم خود تعمیرکار است، اصطلاحا واژه ی درصد از اجرت را می شنویم. یعنی از هر اجرتی که تعمیرکار روی خودروها انجام می دهد، درصدی از آن سهم شخص خودش می شود.
اگر حسابدار نمایندگی خودرو بخواهد درآمد هر پیمانکاری را به صورتی تفکیک شده گزارش دهد، باید در نرم افزار حسابداری تمامی خدمات و پیمانکاران انجام دهنده ی آن ها را تعریف و به هم مرتبط کند. لیست اجرت های در حال انجام در نمایندگی ایجاد شود. مشخصات پیمانکاران و کد حسابداری مربط به هر کدام ایجاد شود. هر اجرتی به تعمیرکار مربوط به آن متصل شود. همه این اقدامات سبب ایجاد گزارشاتی جامع و کاربردی جهت مدیریت امور مالی نمایندگی می شود.

پیمانکاران نمایندگی خودرو

• تعریف پیمانکاران در هاترا

در آموزش های قبل در مورد تعریف پیمانکاران و انواع حالت های مربوط به آن در نرم افزار خودرویی هاترا و همچنین انتخاب کد حسابداری آن ها توضیحاتی داده شد.
پس از انتخاب کد حسابداری پیمانکار، باید کد درآمد را انتخاب کنید. منظور از درآمد پیمانکار آن بخشی از درآمد نمایندگی است که از طریق قرارداد منعقد شده با پیمانکار حاصل می شود. این کد زیر مجموعه کد حسابداری درآمد فروش کالا و خدمات قرار می گیرد.
کد حسابداری درآمد پیمانکار می تواند یک کد واحد و به صورتی کلی باشد. به عنوان مثال: درآمد فروش خدمات که تمامی خدمات و اجرت ها را شامل می شود.
شما می توانید کد حسابداری درآمد را بر اساس تفکیک پیمانکاران مختلف در کد های جداگانه ای تقسیم کنید. مثلا درآمد پیمانکار برق خودرو و …

پیمانکاران نمایندگی خودرو

پس از تخصیص کد درآمد پیمانکار، باید برای آن کد هزینه انتخاب شود که این کد زیر مجموعه هزینه های عملیاتی قرار می گیرد و شامل همه هزینه هایی است که برای انجام اجرت مربوطه انجام شده است. این هزینه های صورت گرفته، باید هنگام تسویه با پیمانکاران لحاظ شوند.

پیمانکاران نمایندگی خودرو

برای تخصیص اجرت های مربوطه به پیمانکار و ایجاد ارتباط، لازم است در این پنجره اجرت های مربوط به پیمانکار از لیست اجرت هایی که از قبل تعریف شده اند، انتخاب شود.

پیمانکاران نمایندگی خودرو

در نهایت با کلیک بر روی گزینه ثبت و یا فشردن کلید های Ctrl+S پیمانکار با تمامی اطلاعات درج شده ذخیره می شود.

پیمانکاران نمایندگی خودرو

مانند پنجره ی شرکت های گارانتی در هاترا، همه رکورد های موجود در لیست پیمانکاران هم امکان ویرایش، حذف و یا افزودن ردیف جدید را دارا هستند.

پیمانکاران نمایندگی خودرو

• سخن پایانی

در نمایندگی های خودرو به دلیل تنوع خدمات و اجرت ها، هر کدام از تعمیرکاران در تخصص خاصی مشغول به فعالیت هستند. مانند: برقکاری، جوشکاری، زیروبندسازی و …
معمولا برای اینکه بتوان درآمد تعمیرکاران را از یکدیگر تفکیک کرد، باید در نرم افزار حسابداری این امکان فراهم شده باشد. نرم افزار حسابداری هاترا ارتباطی بین تمامی ماژول ها و زیر سیستم ها برقرار می کند. این ارتباط می تواند گزارشاتی جامع در اختیار حسابداران نمایندگی خودرو قرار دهد. این گزارشات عبارتند از:
اجرت های انجام شده توسط یک پیمانکار
درآمد هر پیمانکار به صورت مجزا
درآمد حاصل از درصد از اجرت پیمانکاران
قطعاتی که هر پیمانکار استفاده کرده است و …
حسابداران نمایندگی با این گزارشات کاربردی ورژن خودرویی و پیمانکاران، دیگر دغدغه ی سر و کار داشتن با عملیات روزانه تعمیرکاران را نخواهند داشت.

برای مطالعه قسمت های دیگر از سلسله آموزش های ماژول تخصصی نمایندگی خودرو به سایت هاترا و بخش آموزش ماژول های تخصصی مراجعه کنید.

 

مدت زمان این آموزش:3 دقیقه

فایل متنی این آموزش را میتوانید از اطلاعات پایه نمایندگی خودرو قسمت 18 – کد درآمد و هزینه پیمانکار مطالعه کنید.

معرفی ورژن سنگبری نرم افزار حسابداری هاترا
تنظیمات پذیرش خودرو در نرم افزار خودرویی هاترا – قسمت 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست