آموزش اصول طراحی کدینگ و دسته بندی اجرت را ابتدا بهتر است با چند سوال شروع کنیم.
نقش تعمیرکاران (پیمانکاران) در نمایندگی های خودرو چیست؟ بازرسی؟ تعمیر؟ تعویض؟ کدام یک از این موارد جزء خدمات یک تعمیرکار در نمایندگی خودرو محسوب می شود؟ چطور می‌توان این خدمات را از یکدیگر تفکیک کرد؟ آیا اصلا نیازی به تفکیک این خدمات هست؟ اگر پاسخ مثبت است، به چه دلیل؟
خدماتی که تعمیرکاران در نمایندگی های خودرو انجام می‌دهند، انواع مختلفی دارد. مانند:
عیب‌یابی و رفع مشکلات مکانیکی خودروها
تعمیرات و بازرسی‌ها
تعویض قطعات خودروها
تمامی خدماتی که یک تعمیرکار (پیمانکار) در نمایندگی خودرو انجام می‌دهد، سبب کسب درآمد نمایندگی می شود. اما برای اینکه بتوانیم از میزان درآمد تعمیرکاران و انواع خدمات و اجرت هایی که انجام می‌دهند، گزارشاتی دریافت کنیم، بایستی حتما تمامی آن خدمات (اجرت‌ها) به صورتی صحیح و اصولی دسته‌بندی شده باشند و هر اجرت در گروه مخصوص به خود قرار گرفته باشد. حال در این نوشته به آموزش اصول کد بندی انواع اجرت ها در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو می پردازیم.
کل محتوا در یک نگاه:
اصول کد بندی اجرت ها
ابزارهای لیست اجرت ها

 

•اصول طراحی کدینگ و دسته بندی اجرت

مشابه تعریف قطعه، در پنجره تعریف اجرت هم در صورت استفاده از کدینگ سه سطحی لازم است یک کد معین نیز با عنوان انتقالی از سایت ایجاد شود. جهت ایجاد کد معین تنها کافیست در ردیف مربوط به کد کل، کلید Enter را فشار دهید.

 

همانطور که ملاحظه می کنید کد اجرت به صورت خودکار ایجاد می شود.

 

تنها کافیست نام اجرت را وارد کنید و مابقی اطلاعات (در صورت فعال کردن تیک های اعمال برای زیر مجموعه) به صورت خودکار از کد کل منتقل می شود.
پس از وارد کردن نام اجرت، با کلیک روی گزینه ثبت یا فشردن کلیدهای Ctrl + S اجرت مورد نظرتان ذخیره می شود.

 

 

همانطور که در بخش تعریف قطعه هم گفته شد، استفاده از کدینگ سه سطحی به بالا قابلیت طبقه بندی اجرت های آزاد را برای کاربر فراهم می کند. یعنی می توانید اجرت های خود را بر اساس نوع اجرت، در کدهای معین تقسیم بندی کنید. به عنوان مثال:
کد کل:40 – اجرت های آزاد
کدهای معین:
40/001– صافکاری
40/002 – برق خودرو
40/003 – تعویض روغن
و …
کدهای تفضیل: جزئیات اجرت های انجام گرفته به تفکیک طبقه بندی
پس از ایجاد کدها همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید کدینگ شما به شکل یک درختواره مرتب می شود.

 

• ابزارهای لیست اجرت ها

مانند لیست قطعات در این لیست نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد. همچون ابزار انتخاب انبار که می توانید لیست را بر اساس نوع انبار فیلتر کنید و ابزار سطوح کالا که بر اساس کدهایی که تعریف کرده اید، می توانید کدهای مربوطه را ملاحظه نمایید.

علاوه بر آن، ابزار ارسال به اکسل، استفاده از ماشین حساب و چاپ لیست نیز وجود دارد.

همچنین کلیه ردیف های موجود در این لیست، از طریق گزینه ویرایش یا کلید F2 امکان ویرایش و از طریق گزینه حذف یا کلیدهای ترکیبی Ctrl + D امکان حذف را دارا هستند.

 

 

متن پایانی

در نمایندگی های خودرو تعمیرکاران یا اصطلاحا پیمانکاران نقشی اساسی در کسب درآمد دارند. اما برای اینکه بتوان از میزان درآمد حاصل شده از خدمات و اجرت های انجام شده توسط تعمیرکاران آگاه شد، بایستی نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو قابلیت ایجاد تفکیک آن ها را داشته باشد. اما چرا این تفکیک و دسته بندی اجرت تعمیرکاران مهم است؟ چون با طبقه بندی انواع اجرت در گروه های مخصوص به خود می توان متوجه شد که کدام اجرت موجب کسب درآمد بیشتری می شود یا حتی کدام اجرت کسب درآمد کمتری را داراست. با طبقه بندی انواع اجرت و خدمات تعمیرکاران می توان متوجه شد که خدمات انجام شده توسط کدام یک از آن ها به میزان بیشتری در نمایندگی خودرو جریان دارد و یا رضایت مشتریان از کدام تعمیرکار و خدماتش بیشتر است.
در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو هاترا می توانید انواع اجرت تعمیرکاران (پیمانکاران) را در گروه های مختص به خود قرار داده و گزارشات مختلفی را از هر کدام یا گروهی از اجرت ها دریافت کنید و به این ترتیب امور مالی مربوط به تعمیرگاه نمایندگی خودرو رو بهبود ببخشید. برای مشاهده قسمت های قبل از سلسله آموزش های نرم افزار نمایندگی خودرو هاترا می‌توانید به سایت هاترا و بخش آموزش نرم افزار هاترا مراجعه کنید.

 

 

مدت زمان این آموزش:3دقیقه

فایل متنی این آموزش را میتوانید ازاطلاعات پایه نمایندگی خودرو قسمت 13 – کدینگ اجرت و ابزارهای لیست اجرت ها مطالعه کنید.

آموزش ثبت کدینگ حسابداری اجرت نمایندگی خودرو – قسمت12
آموزش تعریف کار خارج در نمایندگی خودرو – قسمت 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست