قانون تسهیل تکالیف مودیان

آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون تسهیل تکالیف مودیان، سیل عظیمی از سوالات و ابهامات را برای صاحبین کسب و کار به همراه داشت.

سوالاتی از قبیل:

آیا این قانون شامل حال ما و کسب و کار ما هم می شود؟

وضعیت جرائم به چه صورت خواهد بود؟

چه بندهایی از قانون تسهیل تکالیف مودیان دستخوش تغییر شده اند و این تغییرات تا چه اندازه برکسب و کار ما تاثیر می گذارد؟

در این مقاله از هاترا، به این سوالات و مواردی که دغدغه ذهنی شما هستند، به صورت کامل پرداختیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

سال 1402 سال گذار است، سال 1403 نیز سال گذار خواهد بود. حالا سال گذار چیست؟!
متاسفانه تعداد بسیاری از مودیان موفق به ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان نشده اند؛ زیرا ارسال صورتحساب در بیشتر مواقع به صورت دو طرفه (خریدار و فروشنده) انجام نشده است.

علاوه بر آن، ایراداتی از جمله برگشت از فروش، اصلاحی، صادرات و … نیز در این سامانه وجود دارد.
بهتر است امسال و سال بعد را در دو جبهه خدمت کنید! اما گزارش های معاملات فصلی و اظهار نامه ارزش افزوده را در تاریخ مشخص شده تکمیل و اظهار کنید. در این شرایط می توانید از سامانه مودیان نیز برای بروزرسانی معلومات خود استفاده کنید.
پیش بینی می شود که تا سال 1404 ، سامانه گزارشات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده دیگر در کار نباشد و فقط باید در سامانه مودیان اقدام به ثبت اظهارنامه نمود که در این صورت باید پایان هر دوره نسبت به پرداختی ارزش افزوده اقدام کنید.
در تاریخ 1402/4/26 حوالی ساعت 10 صبح جناب آقای دکتر برزگر محتوایی در پیج اینستاگرام خود متنشر کردند که به شرح زیر است:

” با سلام ”
بالاخره تصویب شد.
قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در روز جاری توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
نکته مهم: اشخاص حقیقی و حقوقی طبق آخرین بخشنامه از ابتدای سال 1402 و از اول تیر ماه 1402 بوده است که طبق این لایحه اشخاص حقوقی از 1402/7/1 و سایر مودیان که شامل کلیه اشخاص حقیقی می باشند، از ابتدای دی ماه می باشد.

جرائم ماده 22 طبق این مصوبه امکان بخشودگی به صورت کامل یا صد در صد تا پایان 1403 می باشد؛ همچنین هزینه ها و اعتبار صورتحساب های خارج از سامانه تا پایان سال 1403 امکان پذیرفته شدن را دارد .

امکان تهیه اظهارنامه پیش فرض ارزش افزوده توسط سازمان مالیاتی و اصلاح آن توسط مودی نیز از این پس به سامانه اضافه شده است.
میزان اعتبار لحاظ شده برای خریداران و فروشندگان کالا و خدمات طبق ماده 6 قانون سامانه مودیان از 3 برابر به 5 برابر افزایش یافت.
حال با توجه به شرح کامل قوانین مصوب شده در تسهیل سامانه مودیان در تاریخ 1402/4/26 به توضیحاتی در خصوص این مصوبه می پردازیم:

 

 

جلسه پرسش و پاسخ و راهکار های قانون تسهیل تکالیف مودیان

الف) الزام اشخاص حقیقی و حقوقی به ثبت صورتحساب ها در سامانه مودیان

1-تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرائی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که طبق این ماده تمامی موسسه های دولتی و وزارتخانه ها و یا موسسه های عمومی غیر دولتی و دیگر دستگاه هایی که مشمول این قانون هستند باید نسبت به ذکر یا تصریح نام اقدام کنند وهمچنین اشخاص حقوقی (غیر از اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده) از تاریخ اول مهرماه 1402 ملزم به ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان خواهند شد.
2- طبق این ماده کلیه اشخاص حقیقی که از اول دی ماه 1402 مشمول می شوند، قطعی و غیر قابل تغییر هستند که در صورت عدم رعایت آن طبق قوانین مربوطه با آنان برخورد می گردد.
– با توجه به این دو بند سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور رعایت موعد مقرر شده در این ماده، به ازای هر یک ماه تاخیر به موعد زمانی هر یک از بندهای (1) و (2) این ماده، 5 درصد و تا سقف 50 درصد از منابع اختصاصی سازمان با اصلاحات و الحاقات بعدی کاهش دهد.

این درصد های کاهش یافته بعد از تایید وزیر امور مالیاتی امکان صدور و ارسال را برای تمامی مودیان فراهم کرد به حالت قبل بر می گردد.

ب) شرایط بخشودگی صددرصدی از جرائم ماده 22 قانون سامانه مودیان

همان طور که می دانیم ماده 22 قانون سامانه مودیان به شرح زیر می باشد :
الف: طبق این قانون 10 درصد مجموع فروش بدون صدور صورتحساب یا 20 میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد، جریمه عدم صدور صورتحساب می باشد.
ب: در صورتی که مودیان در سامانه عضو نباشند یا از پایانه های فروشگاهی استفاده نکنند و یا از حافظه مالیاتی استفاده نکنند و حافظه مالیاتی خود را به دیگران واگذار کنند، معادل 10 درصد مجموع مبلغ فروش یا بیست میلیون ریال می باشد.
ت: عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد مبلغ فروش یا بیست میلیون ریال می باشد.
در صورت اعمال جریمه بند ب، بند های الف و ت اعمال نمی شود.
جرائم ماده 22 با رعایت مفاد ماده 191 قانون مالیات های مستقیم می تواند تمام یا قسمتی از قانون را بنا به درخواست مودی با دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام‌ تکالیف مقرر و یا در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مؤدی به تشخیص و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی، قابل بخشوده شدن‌ می‌باشد، انجام خواهد گرفت.

 

قانون تسهیل تکالیف مودیان

تبصره 1 از بند ب توضیحات:

بر اساس ماده (5) مصوب لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جمله ی (مودیان نسبت به ثبت نام در سامانه باید اقدام کنند) حذف می گردد و به جای ان این جمله که (سازمان باید خود ظرف یک هفته از زمان راه اندازی سامانه برای کلیه ی مودیان عضویت را انجام دهد و به آنها کارپوشه اختصاصی تخصیص دهد و همچنین در صورت اجرا نشدن این حکم مودیان مشمول جرائم عدم عضویت یا عدم ثبت نام نمی شوند) جایگزین آن می‌شود.

ج) تغییرات اظهارنامه ارزش افزوده از تاریخ ملزم شدن اشخاص

صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ارسال نشده اند، با توجه به ماده 3 تا پایان سال 1403 قابل قبول است و سازمان مکلف است در پایان هر فصل، خود اظهارنامه ارزش افزوده برای مودیان آماده سازد و در این مدت مودی یک ماه بعد از پایان هر فصل باید خرید و فروش هایی که صورتحساب برای آن صادر نشده ثبت کند و اظهار نامه ارزش افزوده را تکمیل و از طریق سامانه به سازمان مسترد نماید.

باید توجه داشت این صورتحساب ها با رعایت ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی مورد تایید است.

ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی:

تسهیل <yoastmark class=

د) تغییرات ماده 6 قانون پایانه فروشگاهی

ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی به این صورت می باشد:

طبق این ماده مجموع کل صورتحساب های ارسال شده برای هر مودی در هر فصل نباید از سه برابر فروش فصل مشابه سال قبل که مالیات آن پرداخت شده بیشتر باشد.

برای واحد های جدید التاسیس یا واحد های فاقد سابقه مالیاتی نمی تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه، موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم باشد.
طبق این ماده در صورتی که جمع صورتحساب الکترونیکی ارسال شده از سه برابر فروش دوره مشابه آن برای سال قبل بیشتر از سه برابر باشد، در صورتی اعتبار مالیاتی لحاظ خواهد شد که مالیات متعلقه ارزش افزوده پرداخت گردد و یا ترتیب پرداخت آن داده شود و یا تضمین کافی به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد.
تغییرات ماده 6: در این تغییرات قانون سامانه مودیان به (پنج برابر) اصلاح می شود. در صورتی که فروش مودی در دوره مشابه سال قبل که مالیات آن را پرداخت کرده کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم باشد، پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101، مالک عمل خواهد بود.

ز) تعیین تکلیف هزینه و اعتبارات صورتحساب های خارج از سامانه(تکالیف مودیان)

طبق این مصوبه تا پایان سال 1403 امکان پذیرش هزینه و اعتبار صورتحساب در خارج از سامانه، شامل صورتحساب های کاغذی فراهم شده است.

ه) تغییرات ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی

ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی به شرح زیر می باشد:
الف: طبق این قانون در صورتی که فروش به مصرف کننده نهایی باشد، صورتحساب الکترونیکی باید توسط پایانه های فروشگاهی به سامانه مودیان ارسال شود.
متن زیر به عنوان تبصره 1 به ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می شود و عنوان تبصره این ماده به تبصره 2 تغییر می یابد:
(بانک مرکزی باید پس از ابلاغ این قانون برای رسید پرداخت دستگاه های کارتخوان و درگاه های الکترونیکی پرداخت نهایتا ظرف دو ماه، شماره منحصر به فرد مالیاتی، تخصیص دهد و آن را در رسید یا گزارش پرداخت مذکور درج نماید. همچنین بانک مرکزی باید این اطلاعات را روزانه تا پایان روز به سامانه مودیان انتقال دهد.)
این امر سبب می شود صورتحساب های نوع سوم که همان رسید پرداخت دستگاه پوز بودند، به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی گردد و مشکل عمده بسیاری از مودیان، به خصوص اشخاص حقیقی که عمده مشتریان آنها فروش نوع سوم محسوب می شوند حل گردد.

ث) فراخوان مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده

مطابق با ماده 4 لایحه، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 را که تا زمان تصویب این قانون فراخوان نشده اند، مطابق جدول زمانبندی که توسط رئیس سازمان امور مالیاتی کشور پیشنهاد شده و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید، تا پایان سال 1403 به تدریج فراخوان نماید.

ی) ارتباط سامانه های دولتی با سامانه مودیان

در تبصره 3 این مصوبه، آمده است که، دستگاه های اجرایی ماده 29 قانون (برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی می باشد و ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری) و سازمان های وابسته به آنها که حسب مقررات قانونی متولی مورد رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات از مبادی تولید و واردات تا پایین ترین سطح خرده فروشی از جمله سامانه جامع تجارت و سامانه ثامن موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشند، باید با رعایت قوانین صدور صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان، اطلاعات را به سامانه مودیان منتقل کنند (که این خود باعث می شود اطلاعات به صورت تکراری ثبت یا ارسال نخواهند شد.)

تبصره فوق این امکان را برای مودیانی که اطلاعات مربوط به جریانات کالا و خدمات را از طریق سامانه های دولتی مانند موارد ذکر شده در بالا ثبت می کنند نیازی به ثبت مجدد آنها در سامانه مودیان نخواهند داشت و خود دستگاه های مذکور مکلف به ارسال صورتحساب ها طبق ضوابط سامانه مودیان به این سامانه هستند.

ط) تعرفه شرکت های معتمد از محل وصول مالیات ارزش افزوده

طبق ماده 26 پایانه های فروشگاهی سامانه مودیان (شرکت معتمد مکلف است در خصوص انعقاد قرارداد با مودیان در صورت هر گونه تغییر نیاز به تایید مرکز خواهد بود.)
متن زیر به عنوان تبصره ماده 26 به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می شود:
سازمان موظف است، تعرفه خدمات شرکت های معتمد در خصوص صدور صورتحساب های الکترونیکی را مطابق تعرفه تعیین شده توسط شورای اقتصاد از محل وصولی های جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نماید.

بنابر این در خزانه داری کل کشور حسابی ایجاد می شود و تمامی اعتبارات لازم برای اجرای این امر در قانون بودجه سالانه پیش بینی و تخصیص خواهد یافت.تبصره 1 بند ط) تعرفه صدور صورتحساب الکترونیکی اشخاص از قبیل دفاتر ثبت اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک که موظف هستند به موجب این قانون اطلاعاتی غیر از اطلاعات خرید و فروش خود را در اختیار سازمان قرار دهند نیز جاری است؛ همچنین تا پایان سال 1405 هزینه آموزش مودیان و فرهنگ سازی اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و از اعتبارات این تعرفه قابل پرداخت است.

ظ) مأخذ مالیات و عوارض مودیانی که فروش آنها کمتر از حد نصاب تعیین شده

سازمان می تواند مأخذ محاسبه مالیات و عوارض فروش گروه هایی از مودیان را که میزان فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی است، با توجه به میزان فروش آن ها در هر دوره مالیاتی و ضریبی که توسط سازمان تعیین می شود، محاسبه و مالیات آن را پس از کسر اعتبار قابل قبول دریافت نماید.
ضریب مذکور و اعتبار قابل قبول بر اساس ترکیب اقلام خریداری شده توسط مودی که در سامانه مودیان ثبت شده است و با توجه به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اقلام مذکور در چارچوب آئین نامه اجرایی این ماده که ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، توسط سازمان تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد، محاسبه می گردد.
در صورت خرید سایر مودیان از مودیان موضوع این بند، خریدهای مذکور مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی نمی باشد و به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نمی شود. همچنین مصرف کنندگان نهایی که از مودیان موضوع این بند خرید کنند، مشمول حکم ماده 18 این قانون نمی شوند.

ماده 18 قانون پایانه های فروشگاهی :

سازمان موظف است به منظور تشویق مصرف کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط پایانه های فروشگاهی، یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده و دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی مسترد کند.

جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت می شود.

سخن پایانی:

در این مقاله از هاترا که با موضوع قانون تسهیل تکالیف مودیان تقدیم شما شد، تمام تمرکز ما برا این موضوع بود که شما از این مصوبه به همراه قوانین مربوطه به صورت ساده و کاربردی مطلع شوید.
در صورتی در خصوص بحث ارسال و ثبت صورتحساب و اظهارنامه های مالیاتی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، بسیار خوشحال می شویم تا از طریق راه های ارتباطی در سایت موضوع را با ما در هاترا در میان بگذارید.

تعریف قطعات در نرم افزار حسابداری-قسمت10
اجرت در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو-قسمت11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست