به نظر شما چه سؤالاتی ممکن است ذهن افرادی را که خودرویی از نمایندگی های خودرو خریداری می‌کنند، درگیر کند؟! معمولا آن ها با این سؤالات مواجه هستند:
آیا خودروی خریداری شده گارانتی دارد؟ آیا گارانتی خودرو معتبر است؟ مسئولیت شرکت های گارانتی خودرو تا کجاست؟ برای سرویس دوره ای خودرو چه شرایطی لازم است؟ چند کیلومتر باید طی کنم؟ کدام یک از مشکلات خودرو مشمول گارانتی نیست؟ اگر کارت گارانتی خودرو گم شد، چه باید کرد؟
پیش از پاسخ به سؤالات مربوط به گارانتی خودرو، بهتر است با تعریف آن آشنا شویم.

گارانتی خودرو

گارانتی خودرو شامل مجموعه خدماتی است که شرکت خودروساز در جهت حمایت از خریداران خودرو ارائه می‌دهد. خدماتی که شرکت گارانتی ارائه می‌کند به عنوان ضمانتی برای کیفیت خودرو به شمار می‌رود. نمایندگی های خودرو مثل سایپا، ایران خودرو، و … طی قراردادی با مشتری تحت شرایطی خاص، خدمات مشمول گارانتی را به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند. برخی از قطعات مصرفی خودرو در بعضی از خدمات مثل کارت طلایی ایران خودرو یا کارت نارنجی سایپا تا مدتی مشخص مشمول گارانتی هستند.

شرکت گارانتی خودرو

 

نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو

در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو هاترا می توانید شرکت های گارانتی نمایندگی را به صورت مجزا تعریف کنید. با ایجاد شرکت های گارانتی در نرم افزار خودرویی هاترا می توانید انواع خدمات مشمول گارانتی را از یکدیگر تفکیک کنید. (خدمات کارت های طلایی، نارنجی و …)
بهتر است ابتدا با روش تعریف شرکت های گارانتی و کد حسابداری درآمد و هزینه های مربوط به آن در نرم افزار خودرویی هاترا آشنا شوید.

 شرکت های گارانتی

پس از آموزش تعریف قطعه، اجرت و کار خارج، زمان آشنایی با روند ایجاد شرکت های گارانتی در نرم افزار خودرویی هاترا می رسد. این امکان در منوی اطلاعات پایه ماژول نمایندگی خودرو و قسمت شرکت های گارانتی قابل دسترسی است.

شرکت گارانتی خودرو

همانطور که از نامشان پیداست شرکت های گارانتی شرکت هایی هستند که خودروهای مراجعه کننده به نمایندگی خودرو را گارانتی می‌کنند. به عنوان مثال سایپا یدک برای سایپا و ایساکو برای ایران خودرو از جمله این شرکت ها هستند. شما می توانید از طریق این پنجره همه آن‌ها و همچنین کارت های طلایی، نارنجی و … را نیز تعریف کنید.
ابتدا با کلیک روی گزینه جدید یا فشردن کلید F4 پنجره تعریف شرکت گارانتی باز می شود.

شرکت گارانتی خودرو

به محض باز شدن این پنجره، لازم است ابتدا کد حسابداری شرکت گارانتی را در لیست کدینگ حسابداری هاترا انتخاب کنید.

شرکت گارانتی خودرو

انتخاب کد حسابداری شرکت گارانتی بستگی به آن شرکت و روال کار نمایندگی خودرو دارد و شامل دو حالت می‌باشد:
الف) اگر علاوه بر تقبل هزینه های گارانتی، نمایندگی خودرو از آن شرکت خرید هم دارد، زیرمجموعه جاری طرفهای تجاری تعریف می‌شود.
ب) اگر فقط هزینه های گارانتی خودروهای مراجعه کننده را تقبل می کند، زیرمجموعه بدهکاران غیر تجاری تعریف می شود.
در این پنجره تنها کافیست نام حساب را یادداشت کرده و آن را انتخاب نمایید. مانند: سایپا یدک

شرکت گارانتی خودرو

 سخن پایانی

نمایندگی های خودرو باید دارای نرم افزار حسابداری قدرتمندی که بتواند درآمد ها و هزینه های آن ها را به شکلی طبقه‌بندی شده ارائه دهد، باشند. حسابداری در نمایندگی های خودرو عمدتا با مشکلات بسیاری روبرو است. تعدد بالای قطعات و خدمات موجود در نمایندگی باعث ایجاد خطاهای متعددی در روند محاسبه درآمد ها و هزینه ها می شود. با داشتن نرم افزار خودرویی هاترا می توانید به صورتی منظم و دسته‌بندی شده تمامی عملیات مربوط به درآمد ها و هزینه های نمایندگی را ثبت و گزارش دهی کنید. یکی از اقداماتی که برای دریافت گزارشات مالی متنوع در نرم افزار حسابداری نمایندگی خودرو مؤثر است، کنترل عملیات مربوط به شرکت های گارانتی است. شرکت های گارانتی تمامی خدماتی که جزو حقوق مصرف کننده خودرو است را پوشش می‌دهند. خدماتی مانند تعمیرات، تعویض قطعات، سرویس دوره ای و … می‌توانند شامل دریافت گارانتی شوند.

برای مطالعه قسمت های دیگر از سلسله آموزش های ماژول تخصصی نمایندگی خودرو به سایت هاترا و بخش آموزش ماژول های تخصصی مراجعه کنید.

مدت زمان این آموزش:3 دقیقه

فایل متنی این آموزش را میتوانید ازاطلاعات پایه نمایندگی خودرو قسمت 15 – تعریف کد حسابداری شرکت گارانتی مطالعه کنید.

آموزش تعریف کار خارج در نمایندگی خودرو – قسمت 14
آموزش ثبت اطلاعات شرکت های گارانتی در هاترا – قسمت 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست